Pentti Viljanmaan todistus

Ihmisen elämä on kummallista, vaaroja ja viettelyksiä täynnä.
Elämämme on kuin virta, joka alkaa puhtaasta ja kirkkaasta alkulähteestä,
mutta jos antaudumme virran vietäväksi, niin hyvin pian huomaamme, että niin kirkas ja puhdas lapsuutemme elämä alkaa saastua tämän maallisen maailman viettelyksien uhrina. Elämämme on kuin joki, johon laskee likaviemärien ja ojien tuomaa saastetta ja likaa. Alkuaan niin kirkas ja puhdas vesi alkaa muuttua sameaksi ja liejuiseksi, ja lopulta mereen laskiessaan likaa ja saastuttaa merenkin kilometrien päähän.

Olen syntynyt Kurikan Polvenkylässä keväällä 1939. Olin puolen vuoden vanha, kun isänmaahamme hyökättiin. Isäni ja muut kylän miehet joutuivat lähtemään puolustamaan omaisiaan ja isänmaatamme. Se savotta kesti viisi vuotta. Isästä ei ole jäänyt paljoakaan muistikuvia varhaislapsuudesta. Lomat olivat harvassa, rintamalla kun tarvittiin miehiä jokaiseen tehtävään. Äiti ja Teuvan Riipinkylässä asuva mumma olivat tukena ja turvana meidänkin lapsikatraalle.

Varhaisin muistikuvani Taivaallisesta Isästä on aivan pienenä nappulana ollessani Riipinkylässä mumman hoidossa. Olimme menneet hengelliseen kokoukseen. Kokouksesta jäi pienen pojan muistiin se hätä ja suru, joka seuraväellä oli sodassa olevien omaisten puolesta. Tietoisuuteeni jäi muistikuva Taivaallisesta Isästä, jonka puoleen voisi kääntyä hädän hetkellä.

Lapsuuteni oli onnellista aikaa niukkuudesta ja puutteesta huolimatta. Jokaiselle päivälle löytyi ruokaa koko lapsilaumalle. Uskon, että Jumala lähetti enkeleitä auttamaan meitä murheen ja puutteen hetkinä. Hengen ravintoakin oli kotikylässämme tarjolla. Vapaaseurakunta järjesti useasti kotikokouksia kylässämme, ja niihin tietysti mentiin kylän lapsilaumana kuuntelemaan kauniita lauluja ja Jumalan sanaa. Nuoren pojan sieluun jäi tietoisuus ja kaipuu toisenlaisesta maailmasta.

Elämääni on seurannut ihmeellinen siunaus. Selvisin lapsuuden ja nuoruuden tempauksista kunnialla. Sivukylillä ei ollut niin kovin paljon elämää tuhoavia harrastusmahdollisuuksia. Moottoripyöräilyissä enkeleillä oli kylläkin varmasti paljon huolta ja murhetta, mutta hengissä selvittiin siitäkin ajan jaksosta. Kiitos kuuluu Taivaan Isälle.

Eräänä myöhäisenä iltana ajoin huvipaikalta pois moottoripyörällä ja kylmissäni mietin, mistä löytäisin itselleni luotettavan kumppanin, jonka kanssa voisi alkaa elämään yhteistä elämää. Siinä ajellessani viluisena kotia kohti hampaat kalisten tuli mieleeni Ikiaikojen Jumala joka sanoo: ”Anokaa niin teille annetaan”. No minä tietysti pyysin, että Jumala antaisi minulle kunnollisen uskovaisen tytön vaimoksi. Jumala vastasi kirjaimellisesti pyyntööni. Sain vaimon, kaksi poikaa ja kolme lastenlasta. Meillä on todella rukouksia kuuleva Isä. Olemme saaneet olla yhdessä ja uskossa Herraan Jeesukseen yli viisikymmentä vuotta. Sain itse voiman ottaa Jeesuksen vapahtajakseni vuonna 1961 ja menin Raamatun opin ja Jeesuksen esimerkkiä noudattaen kasteelle. Vanha elämäni haudattiin meren syvyyteen ja uusi elämä alkoi kaidalla tiellä, tiellä joka johtaa taivaan kotiin. Jeesus on luvannut pitää omistaan huolen koko elämämme ajan ja vielä meidän vanhuudessammekin.

Palaan nyt alussa esittämääni vertaukseen. Vielä on olemassa puhdistuspaikka jonka avulla voimme päästä eroon elämäämme saastuttavasta ja tuhoavasta voimasta. Tuhlaajapoika pysähtyi miettimään elämäänsä sikakaukaloita puhdistaessaan, ja kaiken omaisuutensa tuhlanneena maailman rientoihin (Luuk. 15:18) ja hän päätti lähteä takaisin isänsä luo. Samoin meidänkin on tehtävä jos aiomme pelastua tulevalta tuomiolta. On pysähdyttävä tämän maailman oravanpyörän vauhdista ja etsittävä puhdistuspaikka; kristillinen seurakunta, Raamattu tai uskova ihminen, joka kertoo meille miehestä, joka voi puhdistaa meidät kaikesta liasta ja saastasta mikä elämäämme on tarttunut. Miehestä, joka antautui ristinkuolemaan meidän syntiemme vuoksi. Ainoastaan tämän työn ja hinnan perusteella me voimme puhdistua ja pelastua. Kuitenkin Ikiaikojen Jumala kunnioittaa sinun päätöstäsi, haluatko pelastaa elämäsi vai et. Muista, että ihmisten tekemät perinnäissäännöt eivät ketään pelasta.

Tämä henkilö on Jeesus Kristus, Jumalan poika, joka tuli maan päälle lunastamaan ja puhdistamaan eksyneet ja syntiin langenneet ihmiset taivaskelpoisiksi (Joh: 3:16). Ainut ongelma meille omahyväisille ja itseriittoisille ihmisille tässä puhdistuksessa on se, että se on ilmaista ja vapaaehtoista ja vaatii antautumista ja luopumista ylpeydestä ja perinnäissäännöistä. Rahalla tai arvovallalla et voi ostaa taivasosuutta.
Meidän on uitava vastavirtaan, kohti alkulähteitä, ihmisten pilkasta ja naurusta välittämättä, jos aiomme pelastaa elämämme tulevasta tuhosta.

Päätös kaidalle tielle lähtemisestä ei ole helpompia ratkaisuja elämässämme, sielunvihollinen pitää siitä huolen. Vaikka olin ollut usein nyrkkeilykehässä, taistelin kovimman matsini 22-vuotiaana, kun hengelliset asiat pyörivät mielessäni. Vastassa oli sielunvihollinen juonineen.

Onnekseni oli ja on Jeesus Kristus ja Pyhän Hengen voima, jonka edessä vihollisen oli väistyttävä. Sama voima on sinunkin puolestasi taistelemassa vihollista vastaan, jos päätät tehdä elämäsi viisaimman päätöksen. Vihollinen on jo voitettu Golgatan ristillä. Saamme olla voittajan puolella. Suosittelen lämpimästi!

Pentti Viljanmaa

Kun henkilöllisyyskorttikaan ei auta

Ei jokainen, joka sanoo minulle: ‘Herra, Herra!’, pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon. (Matteus 7:21.)

Mikä on taivaallisen Isän tahto? Jumala lähetti ainoan Poikansa maan päälle lunastamaan ihmiset tulevasta tuomiosta, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan saisi iankaikkisen elämän. (Johannes 3:16). Raamatun mukaan suuri ihmisjoukko tulee kuitenkin kuulemaan sanat “Minä en ole koskaan tuntenut teitä, menkää pois minun luotani, te laittomuuden tekijät.” (Matteus 17:23.)

Mitä meidän tulisi tehdä? Vastaus kuuluu: “Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut.” Sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan (Roomalaiskirje 10:9-10). Sinä päivänänä kun me seisomme Jumalan valtaistuimen edessä, ei ajokortilla eikä henkilöllisyyskortilla voi todistaa taivaskelpoisuutta. Siellä pätee vain se, että nimemme on elämän kirjassa. Se on ainoa toivomme siihen, että Jeesus tunnustaa meidät omikseen Isän edessä. Sillä jos me olemme tunnustaneet Jeesuksen lunastajaksemme ihmisten edessä, niin Jeesuskin tunnustaa meidät omikseen Isän edessä. 

Jeesus on tulossa takaisin hakemaan omansa taivaaseen. Tämä on seuraava suuri maailmanvaihe historiassa. Hänelle kuuluu maailmanherruus ja eräänä päivänä tuleekin tapahtumaan perinnön jako. Elämän kirja avataan ja perinnönjakoon osallistuvat kaikki ne, joiden nimet ovat tässä kirjassa. “Ja valtaistuimella istuva sanoi: ‘Katso, uudeksi minä teen kaikki’.” (Ilmestyskirja 21:5.) Evenkeliumi on esillä ympäri Suomea monissa seurakunnissa tuhansia kertoja viikossa. Tuona päivänä emme voi siis valittaa sitä, että emme ole koskaan saaneet mahdollisuutta kuulla.