Ateisti: Jos on olemassa täydellisen hyvä ja kaikkivaltias Jumala, niin miksi pahuutta on olemassa?
Kristitty: Miten voit tietää mikä on pahaa, ellet ensin tiedä mikä on hyvää? Entä miten voit tietää mikä on hyvää, ellei ole olemassa objektiivista mittaria, joka määrittää hyvän ja pahan? Objektiivisella tarkoitan tietenkin mielipiteistä riippumatonta totuutta.
Ateisti: Älä yritä välttää kysymystä.
Kristitty: En yritä välttää kysymystä. Yritän vain osoittaa, että sinä oletat Jumalan olemassaolon. Itse asiassa pahuuden olemassaolo ei todista, että Jumalaa ei ole olemassa. Se voi ehkä todistaa sen, että on olemassa persoonallinen pahuus, mutta se ei todista, että Jumalaa ei ole olemassa.
Ateisti: Mielenkiintoinen pointti, mutta en ole kuitenkaan kovin vakuuttunut.
Kristitty: No, voi olla, että et ole vakuuttunut asiasta, mutta väitteesi silti edellyttää Jumalan olemassaolon.
Ateisti: Okei. Oletetaan keskustelun vuoksi, että olen kanssasi samaa mieltä tästä asiasta. Vastaisitko nyt kysymykseen?
Kristitty: Ilman muuta. On kiva huomata, että alat päästä asiassa kärryille!
Ateisti: Muista nyt, että olen samaa mieltä vain keskustelun vuoksi. Joten, miksi kaikkivaltias Jumalasi ei estä pahuutta?
Kristitty: Haluatko todella, että Hän tekisi niin?
Ateisti: Tottakai!
Kristitty: Mitä jos Hän alkaisi pahuuden poistamisen sinusta?
Ateisti: Älä nyt rupea leikkimään…
Kristitty: Ei kun aivan oikeasti! Me olemme aina kärkkäitä vaatimaan Jumalaa poistamaan pahuuden, mutta me unohdamme sen tosiasian, että Hänen täytyisi ”poistaa” myös meidät. Me nimittäin teemme kaikki pahaa.
Ateisti: Älä viitsi! Emme ole nyt puhumassa pikku syntisistä, kuten sinusta ja minusta — olemme puhumassa suuresta pahuudesta. Esimerkkinä voisi toimia vaikkapa Hitler.
Kristitty: Minun pointtini ei ole nyt pahuuden eri asteet, vaan pahuuden lähde. Ihmisten pahuus lähtee vapaasta tahdosta. Jos Jumala haluaisi poistaa pahuuden täydellisesti, Hän joutuisi poistamaan vapaan tahtomme. Mutta jos Hän tekisi näin, me menettäisimme kykymme myös hyvään. Tässä tilanteessa ei nimittäin voisi enää puhua moraalisesta maailmasta.
Ateisti: Mutta ei kaikki pahuus johdu ihmisten vääristä valinnoista. Miksi esimerkiksi lapsia kuolee tai miksi maailmassa on luonnonkatastrofeja?
Kristitty: Raamatun mukaan nämä kaikki palautuvat syntiinlankeemukseen. Kukaan ei itse asissa ole viaton, koska olemme kaikki syntisiä (Room. 6:23). Ennenaikaiset kuolemat ja luonnonkatastrofit ovat seurausta syntiinlankeemuksesta (1. Moos. 3; Room. 8). Vasta Jeesuksen paluu tulee muuttamaan tämän asian. Joten kenelläkään ei tässä mielessä ole oikeutta elää täydellistä elämää ja kuolla vanhana elämästä kyllänsä saaneena.
Ateisti: Tuoko nyt pitäisi lohduttaa? En ole kiinnostunut siitä, mitä tulevaisuudessa tulee tapahtumaan. Miksi Jumala ei poista pahuutta nyt heti?
Kristitty: Hän tulee poistamaan pahuuden, mutta Hän ei aio tehdä sitä sinun aikataulujesi mukaan. Se, että Jumala ei vielä ole poistanut pahuutta, ei tarkoita sitä, etteikö Hän tulisi koskaan sitä poistamaan. Jeesuksen toisessa paluussa asia tullaan hoitamaan.
Ateisti: No miksi Jeesus ei palaa heti takaisin ja aseta kaikkea ennalleen? Kun katsoo kaikkea maailmassa olevaa kärsimystä, niin se on sietämätöntä!
Kristitty: Kannattaa nyt muistaa, että kukaan ei koe ”yhteenlaskettua tuskaa”. Jos Helsingissä on 25° lämmintä, Vaasassa 30° ja Oulussa 40°, tarkoittaako se sitä, että joku Jurvassa kärsii 95° helteestä?
Ateisti: No ei tietenkään.
Kristitty: Totta. Kukin meistä kokee vain omat tuskansa.
Ateisti: Mutta tuo ei kuitenkaan vastaa siihen miksi Jumala ei hoitele pahuutta pois päiväjärjestyksestä. Miksi Hän viivyttelee?
Kristitty: Jos Jumala haluaisi poistaa pahuuden nyt heti, Hän voisi tehdä niin. Mutta oletko ajatellut, että Jumalalla voi olla tiettyjä tavoitteita, joita Hän haluaa saavuttaa sillä aikaa kun pahuutta on olemassa.
Ateisti: Kuten mitä?
Kristitty: No Hän voi esimerkiksi odottaa, että mahdollisimman moni valitsisi vielä taivaan ennen kuin on liian myöhäistä. Paavali näyttää olettavan, että Jeesus palaa takaisin sitten, kun tietty määrä ihmisiä on sisällä (Room. 11:25).
Ateisti: Eli samaan aikaan kun Jumala odottelee tiettyjä ihmisiä sisään taivaaseen, toiset ihmiset kärsivät?
Kristitty: Näin on. Se tarkoittaa sitä, että Jeesuksen seuraajilla on asioita hoidettavana. Me voimme auttaa niitä, joilla menee elämässä huonosti. Raamatun mukaan me olemme Jeesuksen lähettiläitä maailmassa.
Ateisti: Vai niin. Mutta jos minä olisin se, joka kärsii, niin ottaisin apua vastaan mieluummin itse Jumalalta kuin sinulta.
Kristitty: Jos Jumala puuttuisi asioihin aina kun meihin sattuu, tai meillä menee huonosti, meistä tulisi vastuuttomia ja itsekeskeisiä ihmisiä. Me emme koskaan oppisi kärsimyksistämme mitään.
Ateisti: Oppisi kärsimyksestä?! Mitä sinä oiken höriset?
Kristitty: Osuit juuri toiseen syyhyn kysymyksessa, miksi Jumala sallii pahuutta. Voitko nimetä yhden arvokkaan asian, jonka olet elämässäsi oppinut hyvien aikojen keskellä.
Ateisti: Odota, täytyy miettiä.
Kristitty: Voisin antaa sinulle tunnin aikaa, mutta se tuskin auttaisi. Jos alat miettiä asiaa niin tulet huomaamaan, että ne arvokkaat asiat, jotka olet elämäsi aikana oppinut, ovat tapahtuneet vaikeiden aikojen keskellä. Suurimmaksi osaksi huono-onniset tilanteet opettavat meitä. Itse asissa kärsimys ei ainoastaan opeta sinua, vaan sinä opit sen kautta hyveitä.
Ateisti: Mitä tarkoitat?
Kristitty: Et voisi esimerkiksi kehittää rohkeuttasi ilman vaarallisia tilanteita. Et voisi myöskään kehittää sinnikkyyttä, ellet koskaan kohtaisisi ylipääsemättömiä ongelmia. Et koskaan oppisi palvelemaan, ellei joku tarvitsisi sinun apuasi. Et voisi koskaan kehittää myötätuntoasi, ellei kukaan olisi koskaan vaikeassa tilanteessa jne. Sait varmasti kiinni pointista?
Ateisti: Joo, mutta en koskaan tarvitsisi noita hyveitä, jos Jumala hankkiutuisi pahuudesta eroon.
Kristitty: Näyttää siltä, että Jumala ei kuitenkaan ole poistanut pahuutta, joten sinun on opeteltava näitä hyveitä. Niitä kannattaa opetella ainakin sinun tulevan elämäsi kannalta. Tämä maailma on kova paikka elää, mutta tämä on hyvää treeniä tulevaa elämää ajatellen.
Ateisti: Te kristityt jaksatte aina puhua taivaasta ja kuolemanjälkeisestä onnesta…
Kristitty: Voi olla, että olemme melko taivaskeskeisiä, mutta me tiedämme sen, että maanpäälliset asiat vaikuttavat tulevaan elämään. Ne hyveet, jotka kehittyvät kärsimyksen keskellä, vahvistavat luonnettamme, jotta voimme iloita ikuisuudessa. Paavali sanoo, että tämä hetkisen kestävä ja kevyt ahdistuksemme tuottaa meille iankaikkisen ja määrättömän kirkkauden (2. Kor. 4:17).
Ateisti: Miten tämän elämän ongelmat muka auttavat minua tulevassa elämässä, jossa ei ole minkäänlaista pahuutta tai tuskaa?
Kristitty: Sinähän rakastat amerikkalaista jalkapalloa, eikö totta?
Ateisti: Olen katsonut muutaman pelin.
Kristitty: Mitä luulet, millaiset fiilikset voittajajoukkueen pelaajilla on Super Bowlin voittamisen jälkeen?
Ateisti: Varmasti todella hyvät fiilikset!
Kristitty: Mitä luulet, kokeeko joukkueen kapteeni — joka voitti myös parhaan pelaajan palkinnon — voiton syvällisemmin kuin joukkueen varapelinrakentaja, joka ei päässyt pelaamaan kauden aikana kovinkaan montaa peliä?
Ateisti: Luulen näin.
Kristitty: Totta kai hän kokee voiton paljon suurempana! Vaikka sivussa ollut pelinrakentaja kokee voittajajoukkueen iloa, niin se ei ole lähimainkaan samaa tasoa kuin joukkueen kapteenin, joka on nähnyt koko kauden ajan paljon vaivaa joukkueen eteen. Hän on monena iltana tarvinnut jääpusseja kipeiden lihasten päälle jne., mutta koska hän on joutunut kokea kovia tilanteita pelien keskellä, se samalla takaa sen, että hänen voitonriemullaan ei ole rajoja Super Bowlin voiton jälkeen.
Ateisti: Mitä tekemistä jalkapallolla on taivaan kanssa?
Kristitty: Taivas on kuin voittajajoukkueen pukuhuone (joskin ilman hien hajua). Me kaikki nautimme olostamme siellä, mutta toisilla on syvällisempi kyky nauttia voiton tuomasta ilosta. Itse asiassa Jumalan oikeudenmukaisuus vaatii, että taivaassa tulee olemaan eri tasoisia palkintoja, samoin kuin helvetissä tulee olemaan eri tasoisia rangaistuksia.
Ateisti: Elämä on siis kuin Super Bowlia?
Kristitty: Tietyllä tavalla, kyllä. Kuten Super Bowlissa, elämässäkin on pelaajat, säännöt, tuomarit ja palkinnot. Ero on siinä, että elämässä ei ole lainkaan katsojia; kaikki ovat pelikentällä. Ja vielä, me tiedämme kuka tulee voittamaan. Jeesus tulee voittamaan ja kaikilla on mahdollisuus liittyä tähän voittavaan joukkueeseen! Vaikka kaikki tulevat kokemaan tulevan voiton tuoman ilon, ne, jotka ovat nähneet enemmän vaivaa ja kärsineet joukkueen eteen, tulevat kokemaan sen aivan eri tasolla. Voisi siis sanoa, että mitä kovempi taistelu, sitä paremmalta voitto tuntuu.
Ateisti: Sinä siis yrität sanoa, että pahuudella on tietty tarkoitus tulevaa elämää ajatellen?
Kristitty: Kyllä.
Ateisti: Mutta miksi sinä haluat tarkastella kaikkea ikuisuuden näkökulmasta?
Kristitty: Koska me kaikki tulemme olemaan kuolleena melko paljon pidempään, kuin mitä me elämme täällä maan päällä! Raamattu kehottaa tarkastelemaan elämäämme ikuisuuden näkökulmasta. Jos ikuista elämää ei olisi olemassa, elämällä ei olisi mitään tarkoitusta.
Ateisti: Voimme kuitenkin olettaa, että ei ole olemassa elämää kuoleman jälkeen. Me elämme ja me kuolemme ja sillä siisti.
Kristitty: Se on mahdollista, mutta minulla ei ole riittävästi uskoa uskoakseni tuohon.
Ateisti: Miksi ei?
Kristitty: Etkö ole lukenut nettisivuiltamme tekstejä aiheeseen liittyen?
Ateisti: En ole vielä ehtinyt… Hyppäsin suoraan tähän otsikkoon, koska se vaikutti mielenkiintoiselta.
Kristitty: Et siis halua pelata peliä, haluat vain nähdä lopputuloksen?
Ateisti: Tekstit taitavat olla liian pitkiä luettavaksi.
Kristitty: No sinulla on varmasti aikaa — ainakin sunnuntaiaamuisin.
Ateisti: Haluan kyllä tehdä sunnuntaiaamuisin mieluusti jotain vähemmän ikävää.
Kristitty: Tiedän, että kaikkien tekstien lukeminen on vaivalloista, mutta sinun on luettava ne kaikki, jos haluat kuulla kaikki muutkin argumentit mitä kristinuskon puolesta on esitetty.
Ateisti: Ok, ehkä minä lueskelen ne läpi piakkoin. Mutta voidaanko palata takaisin pahuuden ongelmaan. Jos on olemassa ikuinen elämä kuoleman jälkeen, niin joillain pahoilla asioilla on silloin tietty tarkoitus. Mutta on olemassa paljon sellaista pahuutta, jolla ei voi olla minkäänlaista hyvää tarkoitusta.
Kristitty: Mistäs sinä sen tiedät?
Ateisti: No sehän on päivänselvää! Voimme ottaa esimerkiksi 9/11 terrori-iskun. Mitä hyvää tarkoitusta tällaisen katastrofin taustalla voisi muka olla?
Kristitty: Totta kai itsekin ajattelen, että sitä ei olisi koskaan saanut tapahtua. Siitä seurasi kuitenkin paljon hyvää amerikkalaisille. Se yhdisti heitä kansana, he alkoivat nähdä paremmin avuntarpeessa olevia ja he alkoivat taistella lujemmin terrorismia vastaan. Monet joutuivat todella miettimään uudelleen elämän perimmäisiä kysymyksiä ja monet löysivät näiden vaikeiden aikojen takia Jeesuksen. C. S. Lewis on sanonut kärsimystä käsittelevässä kirjassaan, että kärsimys on ikään kuin Jumalan megafoni kuurolle ihmiskunnalle. Sen avulla Jumala yrittää herättää heidät näkemään elämän tärkeimmät asiat.
Ateisti: Totta kai on mahdollista löytää jotain hyvää tällaisestakin tilanteesta, mutta vaa’assa se ei varmasti paina yhtä paljon kuin se pahuus ja kärsimys, jota tuosta tilanteesta aiheutui.
Kristitty: Miten sinä voit tietää sen? Jos et ole kaikkitietävä olento ja ellei sinulla ole Jumalan näkökulmaa asioihin, miten voit tietää sen? On loogisesti hyvinkin mahdollista, että 9/11 seurauksena tapahtui todella monen yksilön elämässä sellainen muutos, että vaaka tulee painumaan toisin päin. Tällaiset seuraukset voivat tulla näkyviin vasta sukupolvien kuluttua.
Ateisti: Älä viitsi! Tuo on täysin asian välttelemistä.
Kristitty: Ei, vaan tämä on ainoastaan meidän rajallisuutemme myöntämistä. Me emme kykene näkemään Jumalan perimmäisiä tarkoitusperiä. Koska me emme tunne tulevaisuutta, me emme ole siinä asemassa, että voisimme sanoa, ettei 9/11 iskusta seuraisi mitään hyvää ikuisuuden näkökulmasta.
Ateisti: No jos Jumala kertoisi minulle nämä perimmäiset tarkoituksensa, silloin ehkä voisin uskoa sinua.
Kristitty: Älä suotta vaivaudu. Job yritti jo tuota taktiikkaa. Kun hän kyseli Jumalalta kärsimyksiensä syitä, Jumala alkoi kysellä häneltä luomistaan ihmeistä (Job 38-41). Jumala ikään kuin sanoo Jobille näin: ”Jos sinä et voi ymmärtää edes sitä, miten minä ylläpidän fysikaalista maailmaa, jonka sinä kykenet näkemään, niin miten voisit ymmärtää toimintaani paljon mutkikkaammassa, moraalisessa maailmassa, jota sinä et kykene edes näkemään?” Moraalisessa maailmassa miljardit vapaalla tahdolla varustetut ihmiset tekevät päätöksiä, jotka liittyvät toinen toisiinsa. Me emme kykenisi edes tajuamaan sitä, miten vaikeaa tällaista maailmaa on ylläpitää. Oletko muuten nähnyt elokuvan ”It’s a Wonderful Life?”
Ateisti: Tarkoitatko sitä elokuvaa, jossa näyttelee Jimmy Stewart?
Kristitty: Kyllä. Hänen roolihahmonsa on George Bailey. Hän menettää elämänilonsa, koska työkuviot ovat menneet päin mäntyä ja elämä potkii muutenkin päähän. Hän aikoo tehdä itsemurhan, mutta viimeisillä hetkillä hän näkee enkelin, joka tuo hänelle viestin. Enkeli näyttää millaista monen Georgen läheisen elämä olisi ollut, jos hän ei olisi koskaan elänyt. Paljastuu, että monen elämä ilman Georgea olisi ollut kamalaa. Ikävä kyllä George ei tiennyt tätä. Hän ei koskaan ymmärtänyt miten suuri vaikutus hänellä oli muiden ihmisten elämään.
Ateisti: Hah! Humpuukia!
Kristitty: Älä nyt viitsi. Sait varmasti kiinni siitä mitän yritän sanoa?
Ateisti: Ymmärrän kyllä näkökulmasi. Meillä ei siis ole käsitystä siitä, miten paljon vaikutusta meidän elämällämme on pitkällä aikavälillä muiden ihmisten elämään.
Kristitty: Niin. Ja jopa asiat, jotka on tehty vahingoittamaan toista ihmistä, voivat lopulta kääntyä hyväksi (1. Moos. 50.20). On mahdollista, että monet ihmiset tulevat vielä monien sukupolvien kuluttua löytämään Jeesuksen, joko suorasti tai epäsuorasti, pahojen asioiden vuoksi.
Ateisti: Tuo kyllä vaikuttaa vain tietämättömydeltä.
Kristitty: Ei se ole sitä. Tämä ei tarkoita sitä, etteikö meillä olisi tietoa siitä miksi pahoja asioita tapahtuu. Me tiedämme elävämme langenneessa maailmassa, ja me tiedämme, että pahoista asioista voi olla seurauksena monia hyviä asioita. Me siis tiedämme, että Jumalalla saattaa olla hyviä syitä sallia pahuutta, vaikka me emme noita syitä tietäisikään. Me tiedämme, että Hän kykenee saamaan pahasta hyvää. Niinpä tämä ei ole tietämättömyyteen vetoamista, vaan järkevä johtopäätös siitä mitä me tiedämme. Ja vaikka me emme tiedä syytä joka ikiselle pahalle asialle, me tiedämme tähän tietämättömyyteemme syyn; meidän näkökulmamme ihmisinä on rajallinen.
Ateisti: Mitä ajattelet rabbi Kushnerin kirjasta ”When Bad Things Happen to Good People” (Kun pahoja asioita tapahtuu hyville ihmisille), jossa hän vastaa näihin kysymyksiin?
Kristitty: Mielestäni hänen vastauksensa on väärä.
Ateisti: Väärä? Miksi?
Kristitty: Koska hänen mukaansa Jumala ei ole kyllin voimakas estääkseen pahuutta tapahtumasta. Niinpä meidän täytyisi antaa Jumalalle anteeksi, koska Hän on vain kykenemätön.
Ateisti: Mitä väärää tuossa näkemyksessä sitten on?
Kristitty: On paljon todisteita sen puolesta, että Jumala on kaikkivaltias. Raamatussa viitataan Jumalaan 56 kertaa kaikkivaltiaana. Hän loi tämän universumin tyhjästä.
Ateisti: No jos Jumala on todella kaikkivaltias, niin miksi Hän sallii hyvien ihmisten kärsimyksen?
Kristitty: Kävimme juuri melko pitkästi läpi sitä, että pahuudelle on olemassa hyviä syitä. Ongelma on kuitenkin siinä, että tämä kysymys pitää sisällään virheellisen oletuksen.
Ateisti: Mikä se on?
Kristitty: Ei ole olemassa hyviä ihmisiä!
Ateisti: Ei taas…
Kristitty: Ei kun aivan oikeasti. On totta, että toiset ihmiset elävät parempaa elämää kuin toiset, mutta kukaan ei ole todella hyvä. Me kaikki teemme syntiä rutiinin omaisesti.
Ateisti: Minä ainakin teen enemmän hyviä tekoja kuin pahoja.
Kristitty: Kenen mittapuun mukaan?
Ateisti: Yhteiskunnan asettamien lakien mukaan. Olen lainkuuliainen kansalainen. En ole murhannut ketään, enkä varasta muilta ihmisiltä.
Kristitty: Siinä se ongelma onkin. Kun me arvioimme toimintaamme, me teemme sen usein vertaamalla itseämme meitä huonompiin ihmisiin. Me tutkimme itseämme mieluummin suhteessa muihin ihmisiin, kuin suhteessa Jumalan mittapuuhun. Oletko muuten koskaan varastanut?
Ateisti: No kyllä.
Kristitty: Oletko koskaan valehdellut jostain asiasta?
Ateisti: En.
Kristitty: Valehtelet! Olet siis valehteleva varas!
Ateisti: Tuo ei tarkoita sitä, että olisin paha ihminen.
Kristitty: No ei, mutta se tarkoittaa sitä, ettet ole kyllä täydellisen hyväkään. Ajattele nyt hetken. On paljon luonnollisempaa tehdä pahaa kuin hyvää. On paljon helpompi olla itsekäs kuin epäitsekäs. Meidän kaikkien luonne on turmeltunut. Jo lapset osaavat luonnostaan ottaa erinäisiä esineitä ja huutaa ”minun!”.
Ateisti: Kushner siis tekee väärän oletuksen sekä ihmisistä että Jumalasta?
Kristitty: Aivan. Kysymys ei ole siitä miksi pahoja asioita tapahtuu hyville ihmisille, vaan siitä, miksi hyviä asioita tapahtuu pahoille ihmisille.
Ateisti: Jos Jumala on kaikkivaltias, kuten sinä sanot Hänen olevan, en silti ymmärrä miksi hän ei estänyt 9/11 terrori-iskua. Jos sinä olisit tiennyt sen tapahtuvan ja sinulla olisi ollut valta estää se, olisitko estänyt sen?
Kristitty: Kyllä.
Ateisti: Eli väität olevasi moraalisesti parempi kuin Jumala?
Kristitty: En tarkoita sitä. Jos olisin estänyt 9/11 iskun niin olisin estänyt pahoja asioita tapahtumasta. Jumala, jolla on rajaton näkökulma asioihin, sallii pahuutta. Hän tulee kuitenkin hyvittämään ne jonain päivänä. Me emme ole Jumalan asemassa, joten me yritämme estää mahdollisimman paljon pahuutta.
Ateisti: Oletetaan, että olet oikeassa. Kuitenkin teidän oman oppinne mukaan tämä tulee koskettamaan vain osaa ihmisistä. Osa tulee joutumaan joka tapauksessa helvettiin!
Kristitty: Kyllä. Mutta tämä johtuu siitä, että Jumala voi tuoda ikuisen lohdutuksen vain niille, jotka suostuvat vastaanottamaan sen. Jotkut eivät halua olla Jumalan kanssa missään tekemisissä. Jumala ei voi pakottaa ketään valitsemaan vapaaehtoisesti Jeesusta. Siksi Paavali sanoo, että ”me tiedämme, että kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat” (Room. 8:28). Paavali ei sano, että kaikki asiat ovat hyviä, vaan että kaikki asiat vaikuttavat niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat.
Ateisti: No miten tämä ”kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi..” sopii niiden kohdalla, jotka kuolivat 9/11 tapahtumissa?
Kristitty: Ne, jotka olivat vastanneet evankeliumiin myöntävästi, ovat nyt Jumalan kanssa ikuisuudessa. Ne, jotka eivät ole vastanneet evankeliumiin Jeesuksesta myöntävästi, tulevat joutumaan Jumalasta eroon iankaikkisesti.
Ateisti: Entä me, jotka olemme vielä täällä?
Kristitty: Meillä on vielä aikaa tehdä oma päätöksemme koskien Jeesusta.
Ateisti: Jos Jumala on kaikkitietävä ja täydellisen hyvä, miksi Hän loi vapaan tahdon omaavia olentoja, jos Hän kerran tiesi, että osa heistä tulisi joutumaan helvettiin?
Kristitty: Hyvä kysymys! Jumalalla oli neljä vaihtoehtoa. 1) Hänen ei olisi tarvinnut luoda yhtään mitään. 2) Hän olisi voinut luoda maailman, jossa olennoilla ei olisi vapaata tahtoa. Nämä olennot olisivat näin ollen robotteja. 3) Hän olisi voinut luoda vapaan maailman, jossa ihmiset tekisivät syntiä, mutta he kaikki hyväksyisivät Jumalan tarjoaman pelastuksen vapaaehtoisesti. 4) Hän olisi voinut luoda maailman, jossa me nyt elämämme — maailman, jossa tehdään syntiä, ja jossa osa tulee pelastumaan, mutta osa ei.
Ateisti: Ahas. Jumala siis valitsi neljästä vaihtoehdosta kaikkein huonoimman! Hän ei siis ole hyvä Jumala!
Kristitty: Äläpäs kiirehdi. Vaihtoehto 1:stä ei voi edes verrata muihin vaihtoehtoihin, koska vaihtoehdoilla ”on olemassa jotain” ja ”ei ole olemassa mitään” ei ole mitään yhteistä. Maailman ja ei-olemassaolevan maailman vertaaminen ei ole edes sama asia kuin verrata omenaa päärynään, koska ne ovat molemmat hedelmiä. Tässä pitäisi verrata omenaa ja ei-omenaa ja väittää, että ei-omena on paremman makuista kuin omena. Tätä kutsutaan logiikassa kategoriavirheeksi. Se olisi vähän sama kuin kysyisi ”minkä väristä on matematiikka?”. Koska matematiikka ei ole väri, kysymys on mieletön.
Ateisti: Ok. No miksi Jumala ei sitten valinnut vaihtoehtoa 2)? Robottimaailma voisi olla melko siisti!
Kristitty: No Hän olisi voinut, mutta se ei olisi ollut moraalinen maailma. Se olisi maailma, jossa ei olisi pahaa, joten siellä ei voisi olla myöskään mitään hyvää.
Ateisti: No miksi Jumala ei valinnut vaihtoehtoa 3)? Tässä maailmassa voisi olla rakkautta ja tämä olisi varmasti ollut parempi maailma kuin tämä nykyinen.
Kristitty: Kaikki ajateltavissa oleva ei välttämättä ole saavutettavissa olevaa, kun puhutaan vapaan tahdon omaavista olennoista. Otan esimerkin. Olisi ollut ajateltavissa oleva vaihtoehto, että olisin parasta aikaa ryöstämässä pankkia sen sijaan, että olen keskustelemassa sinun kanssasi pahuudesta. Tämä mahdollinen vaihtoehto ei kuitenkaan toteutunut, koska valitsin vapaasti keskustelun kanssasi. Jumala ei voi pakottaa ihmisiä elämään vapaaehtoisesti synnitöntä elämää, eikä Hän voi pakottaa ketään vapaaehtoisesti hyväksymään Jumalan pelastussuunnitelmaa. Pakotettu vapaaehtoisuus on sisäisesti ristiriitainen käsite, ja näin ollen mahdoton.
Ateisti: Tämä maailma olisi kuitenkin ollut parempi jos siinä olisi ollut edes yksi raiskaus tai yksi murha vähemmän. Jumala siis epäonnistui, koska Hän ei luonut parasta mahdollista maailmaa.
Kristitty: On mahdollista, että tämä ei ole paras mahdollinen maailma, mutta tämä voi olla paras mahdollinen maailma sen takaamiseksi, että tulemme kerran saamaan parhaan mahdollisen maailman.
Ateisti: No mikäs juttu tämä nyt sitten on?
Kristitty: Jumala on ehkä sallinut pahuutta, jotta Hän tulisi kerran voittamaan sen. Olen jo selittänyt, että jos pahoja asioita ei olisi olemassa, silloin korkeampaa hyvetasoa ei voitaisi saavuttaa. Ihmisillä, jotka ovat käyneet vaikeuksien läpi, on kasvaneempi luonne. Job luvussa 42 on kypsempi ja iloisempi kuin Job luvussa 1. Niinpä pahuus tässä maailmassa palvelee suurempia hyviä päämääriä. Sen kautta luodaan paras mahdollinen maailma.
Ateisti: Mutta miksi Jumala loi ihmisiä jos Hän kerran tiesi, että osa heistä valitsisi helvetin?
Kristitty: Onko sinulla lapsia?
Ateisti: Kyllä.
Kristitty: Miksi sinä halusit lapsia, koska tiedostit varmasti sen, että he tulisivat useasti toimimaan sinua kohtaan väärin ja aiheuttamaan hankaluuksia.
Ateisti: Vaimoni kysyy tuota kysymystä melko usein!
Kristitty: No minä tiedän miksi itse halusin lapsia: rakkaus vaatii riskin ottamista. Halusin ottaa sen riskin, että jonain päivänä lapset voisivat aiheuttaa minulle paljon hankaluuksia, koska halusin myös kokea sitä iloa mitä heidän rakkautensa minua kohtaan saisi aikaan. Sama pätee Super Bowliin. Kaikki joukkueet tietävät, että vain yksi joukkue tulee voittamaan, mutta silti ne kaikki haluavat osallistua turnaukseen.
Ateisti: Myönnän, että älylliset perustelusi ovat melko hyviä. Pahuus kuitenkin vaivaa minua edelleen.
Kristitty: Kyllä pahuus vaivaa yhtä lailla minuakin. Me tiedämme, että tämä maailma on vinotuneessa tilassa ja me olemme kaukana taivaallisista olosuhteista. Ehkä se, että me kaipaamme taivasta on eräs vihje siitä, että se on todella olemassa (Muita vihjeitä olen esitellyt nettisivuillamme).
Ateisti: Ehkä. En kuitenkaan usko, että näillä hyvillä älyllisillä huomioillasi on mitään apua henkilölle, joka on elämässään tukalassa tilanteessa.
Kristitty: Olet ehkä oikeassa. Mutta sinun ei tarvitsekaan yrittää selvitä pelkästään älyllisellä tasolla. Sinä voit hakeutua suuren auttajan ja lohduttajan Jumalan puoleen. Pyhä Henki on annettu meille avuksi, jotta me selviäisimme tämän elämän haasteista.
Ateisti: Jos saisin valita, niin lohduttajan sijasta haluaisin valita tuskattoman elämän.
Kristitty: Ehkä tuo on se syy, miksi me emme päätä asiasta. Kukapa haluaisi vapaaehtoisesti kulkea kivun ja tuskan lävitse?
Ateisti: Ei varmasti kukaan.
Kristitty: Itse asiassa tuo ei pidä täysin paikkansa. Yksi henkilö valitsi aikoinaan kärsimyksen. Jeesus Kristus valitsi tuskan ja kärsimyksen, jotta me voisimme päästä uudelleen Jumalan yhteyteen. Se on ollut ainoa kerta kun pahoja asioita on todella tapahtunut hyvälle ihmiselle. Me voimme siis valittaa Jumalalle kaikista pahoista asioista, mutta samaan hengenvetoon meidän täytyy myöntää, että Jumala ei halunnut jäädä paitsi näistä asioista, vaan Hän on jakanut ne kanssamme. Hän on kokenut samat tuskat kuin me! Joskus Jumala vapauttaa meidät pahoista asioista, mutta usein Hän tukee ja lohduttaa meitä pahuuden keskellä. Niin tai näin, uskova voi luottaa Jumalaan kaikissa asioissa, ja tietää, että kaikki yhdessä tulee vaikuttamaan meidän parhaaksemme.
Suomentanut Janne Saarela teoksesta Geisler, Norman & Turek, Frank. 2004. I Don’t Have Enough Faith to Be an Atheist. Wheaton IL: Crossway (sivut 389-401).